Fury


“oorlog: geen waarden maar doden.” _ Wim Meyles

furyals ex-bemanningslid van een onderzeeër bij de Amerikaanse marine zou je verwachten dat regisseur David Ayer (eigenlijk gespecialiseerd in politie/gangsterfilms te Los Angeles met het script voor Training Day en Dark Blue en de regie voor Harsh Times en vooral End Of Watch) de oorlog vanuit de periscoop van een duikboot ging bekijken (wat hij eigenlijk al deed met het script voor U-571) maar hij zoekt het ten velde in de beperkte bunkerruimte die een Amerikaanse M4 Sherman of een Duitse Tiger I tank bood (de enige nog ffury_ver10unctionerende Tiger tank in de wereld uit het Britse Bovington Musuem, Tiger 131, werd hiervoor gebruikt). het is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de habitat geworden van een hechte groep. maar net zoals ze voor elkaar door het vuur gaan, kunnen ze op sommige momenten elkander op de zenuwen werken, enkel maar aangewakkerd omdat ze de oorlog beu zijn. ook al blijven ze prevelen dat ze de best job ever hebben. Ayer kiest hierbij voor de stereotypen: de onbetfury_ver11wiste leider Wardaddy (Brad Pitt, optredend als producent, trekt meermaals het laken naar zich toe, vooral in de final battle), de christelijk geïnspireerde en door zijn geloof staande houdende Bible (Shia LaBeouf loopt bijna de gehele tijd met waterende ogen), de zich wat op de achtergrond houdende maar graag drinkende latino Gordo (Michael Peña) en de machohardhandige beestachtige Coon-Ass (Jon Bernthal, voor seriekijkers gekfury_ver12end uit o.a. The Pacific en The Walking Dead). wegens het sneuvelen van hun kameraad, krijgen ze er het groentje Norman (Logan Lerman) bij die enkel maar ervaring heeft als typist. Ayer durft in de relatie tussen de sergeant en de rookie aan te tonen dat onze legerhelden niet altijd de heiligen waren zoals ze afgespiegeld worden: de haat voor de SS wordt verbaal niet uit de weg gegaan en het in opdracht doden van zo’n kerel die gevangen genomen met familiefoto’s zwaait, leert Nfury_ver13orman dat de oorlog het slechtste uit de mens naar boven haalt. “idealen zijn vredig, maar de geschiedenis is gewelddadig” horen we Pitt zeggen. het is dit team dat op Duitse velden ten strijde trekt tegen de laatste opstandige niet afgevende Duitse troepen. qua inleving zit Fury goed in elkaar. de uitrusting van de soldaten is afgeleefd, de gezichten en modder besmeurd met aangekoekte modder en de blik in 1945 staat op vermoeidheid en uitputting. het befury_ver9gint trouwens met een knappe openingsscène waarbij een Duitse strijder op zijn wit paard met een opkomende zwakke zon achter zich slentert op de akkers van een slagveld met dode soldaten en verwoeste tanks. een beeld dat abrupt stopt zoals het met zovele soldaten verging. de kennismaking met onze tanktroep verloopt wat stereotiep (zijn het Inglourious Basterds?) en zijn het de daden van de soldaten die de morele grenzen aftasten. hun moraal en moraliteit die sterk ten tonele komt tijdens de rustpauze van de film wfury_ver6anneer ze een Duits dorp innemen. het voelt wat bizar aan maar Ayer toont er de poging aan van de soldaten om hun menselijkheid tussen het onmenselijke geweld te bewaren. geweld dat niet afwendbaar is in de climax van de film waarin ons vijftal in de tank tegen 300 opkomende Duitse soldaten moet vechten. iets te heroïsch misschien, wat haaks op de boodschap dat de oorlog een smerige boel was en teveel nadruk dat wie sterft in de strijd een held wordt maar wel spannend. Fury is geen meesterwerk maar heeft wel het nodige respect voor de soldaat.

3/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Filmfestival Gent, Trailer en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s