Nightcrawler


“tegen de sluiers van de nacht heeft de werkelijkheid zelden een goed verhaal.” _ Erwin Mortier

nightcrawlerde City of Angels by night al loopt het ‘s nachts niet vol engels in Los Angeles. de achtergrond van Louis Bloom komen we niet te weten (wat van hem een ondoorgrondelijk personage zal maken), wel dat hij meters gestolen koperdraad bij opbod tracht te versjacheren aan een bouwheer waarna hij doodleuk op inventieve wijze solliciteert bij hem. het mag weer niet zijn. op de terugweg ziet hij een brandende wagen waaruit twee politieagenten een zwangere vrouw trachten te redden. meer dan het gebeuren zelf, wordt Lou gefascineerd door de aanstormende cameraman Joe (Bill Paxton met zijn energie uit Twister) die alles in volle adrenaline vastlegt in de wetenschap dat hij een moneyshot heeft: beelden die hij voor een pak centen kwijt raakt aan de hoogst biedende lonightcrawler_ver5kale televisiezender. eindelijk iets waar hij van kan houden, wat hij met hart en ziel kan uitvoeren en met vallen en opstaan wringt Lou zich in het wereldje van de nightcrawlers: freelancers die met een kluisterend oor aan de politiescanner ’s nachts de straten doorkruisen waarbij branden, carjackings, overvallen, spectaculaire ongevallen en andere bloederige taferelen het neusje van de zalm zijn. mijn programma moet zijn als een gillende vrouw met een overgesneden keel die de straat komt overgerend zegt Nina Romina, een op sensatie belust nieuwsanker waarvoor Lou exclusieve beelden maakt (vertolkt door Rene Russo, echtgenote van de regisseur). en wat doet hij dat graag, zeker wanneer hij telkens zijn geldenveloppenightcrawler_ver7 krijgt (en daar een knappe Dodge Challenger SRT van kan kopen). in die mate zelfs dat de draden in zijn hoofd psychopatisch beginnen te trillen. niet zozeer door zelf criminele taferelen te doen maar wel door er naar op zoek te gaan en bij te sturen waar nodig: let maar eens op de nerveus opgewonden blik van Lou wanneer hij fijntjes een lijk enkele meters verlegd omdat hij zo een beter shot kan maken. hij wordt een meester van de riooljournalistiek door zelf aan de touwtjes te trekken. een negen kilo vermagerde Jake Gyllenhaal (die de knappe rollen blijft opstapelen) is fantastisch als de loner Lou (die een ietwat simpele dakloze ziel als persoonlijke assistenightcrawler_ver6nt inhuurt). hij is schaamteloos wanneer het er op aan komt zich te wurmen doorheen politieagenten en hulpverleners om tot de essentie van de bloederige scène te komen. tevens laat regisseur Dan Gilroy (tot heden enkel middelmatig scenarist van o.a. Two For The Money met vrouwe Russo en tevens is hij broer van regisseur Tony Gilroy, o.a. Michael Clayton en The Bourne Legacy) hierbij het publiek kennis maken met wat ze zelf willen: als Lou enkel de omringenden zou filmen, wie zou er naar opkijken? enkel een verhakkelende wagen, tja dat is jammer, wat de kijker echt boeit, is hoe de chauffeur of de passagiers er echt aan toe zijn. de verslaving van de mediasensatie, verpersoonlijkt door Lou, wiens grote uitpuilende ogen haast cameralenzen op zich zijn. en dan zijn glimnightcrawler_ver2lach op zijn smaller geworden gezicht, het kenmerk dat van hem een creep maakt, gekoppeld aan de gladde prater die hij is. niet dat hij diploma’s heeft van universitaire studies maar de kennis die hij vergaart door televisiekijken en online management cursussen kan hij op zo’n geraffineerde wijze vertellen dat je hem als een goeroe gaat aanzien. je hebt wel het besef dat hij onvoorspelbaar onbetrouwbaar is maar bovenal blijft hij onweerstaanbaar. wat zich bijvoorbeeld uit in de relatie tussen Lou en Nina die mettertijd gelijkgestemde zielen worden. hij is een vreemd en vervreemd personage wat hem net zo interessant maaknightcrawler_ver4t. af en toe deed de film mij denken aan Drive, mogelijks omdat je ook een lonerpersonage hebt maar vooral door het nachtelijke Los Angeles dat door de cameraman van de film, Robert Elswit, prachtig met neon en af en toe met een adrenalineshot in beeld wordt gebracht. de nacht die Lou lief is, dat is als er zich maar voldoende geweld, ongelukken of ellende in afspeelt welke hij kan vastleggen en bespelen. zonder gêne, al mensen manipulerend en waarbij zijn doel, dat hij meedogenloos wil bereiken, steeds de middelen heiligt; Lou laat het zelf uiteraard niet zo uitschijnen maar hij is een pychopaat van het sluipschuttertype. kruip u naar de cinema voor Nightcrawler.

4/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s