Exodus: Gods And Kings


“misschien had Mozes de tien geboden beter niet publiek gemaakt.” _ Peter Conrad

exodus_gods_and_kingsde uittocht uit Egypte, waar is de tijd van de catechese waarin we te horen kregen dat Mozes als baby in een rieten mandje op de Nijl als vondeling werd gelegd, gevonden werd door een dochter van de farao en als kind van Hebreeuwse afkomst opgroeide aan het Egyptische hof. wanneer hij zijn afkomst ontdekt wordt hij schapenherder en na enkele jaren krijgt hij vanuit een brandende doornstruik een godsvisioen. degene die zich “ik ben die ben” heet, draagt Mozes de taak op om terug naar Egypte te gaan en van de farao de vrijheid van slavernij voor het Israëlische volk te eisen. wanneer die weigert en het moedige verzet van Mozes niet veel opbrengt, stuurt God tien plagen af op Egypte. pas na de dood vaexodus_gods_and_kings_ver8n de eerstgeborenen stemt de farao toe. het volk van Mozes verlaat Egypte richting beloofde land Kanaän met behulp van het splitsen van de Rode Zee. bij de berg Horeb tot slot zal Mozes als leider van zijn volk de tien geboden beitelen. deze catecheseherinnering komt haast naadloos overeen met de plot van Exodus: Gods And Kings. de bijbel wordt dus trouw gevolgd. dat is niet het minpunt van de film, vele films zijn immers gebaseerd op romans. het probleem zit hem in de uitvoering. Exodus: Gods And Kings is een fenomenaal decorspektakel: hoe Egypte er zou uitgezien hebben, is een grootse ervaring. zeker in de hoofdstad Memphis voel je je als een mier in een olifantennest als jeexodus_gods_and_kings_ver4 kijkt naar de opbouw van de piramiden van Gizeh of die imposante faraobeelden. daarnaast kun je het niet laten spontaan te denken aan Ben Hur wanneer de middenpinnen van strijdkarwielen elkaar in de weg rijden en eigenlijk is die eerste raid met Mozes (nog als Egyptische strijder) en zijn broer Ramses (die later de farao wordt) behoorlijk intens al komt het hak- en timmerwerk meer uit de verf in de series Spartacus en Vikings. maar zoals later in de film als plaag de duisternis valt over Egypte zo valt er een afstandelijk kille sfeer over de film. zo trouw men blijft aan de bijbel zo saai wordt Exodus. zelfexodus_gods_and_kings_ver5s wanneer het water bloederig wordt en vervolgens krokodillen, kikkers, veepest, vliegen, sprinkhanen er op digitale wijze het Egyptische volk teisteren, overrompelt je een gevoel van ja, goed gedaan met de pc. ook na de felle hagel en donderslagen beleef je enkel een koele sympathie met het Egyptische volk. de Hebreeuwse slavernij is veel sterieler dan de slavernij uit 12 Years A Slave. verrassend ook dat bijbelfanatici nog niks van zich laten horen hebben maar Mozes die een slag van een grote steen krijgt en vanuit een modderpoel praat met een jongetje met Brits accent dat zich dan god noemt, komt daar de uitdrukking een slag vexodus_gods_and_kings_ver6an de molen niet vandaan? later zien we zijn dienaar Jozua Mozes bespioneren en komt het over alsof dat die tegen een steen zit te debatteren, alsof god een waanbeeld, een imaginair vriendje is van Mozes. de keuze voor god als klein jongetje is mogelijks vernieuwend maar ook lachwekkend. Christiane Bale is overtuigend genoeg als Mozes (alhoewel vaak iets te uitgebreid hengelend naar een oscar) terwijl Joel Edgerton zich bij wijze van spreken moet beperken tot het uitwrijven van zijn eyeliners (terwijl Ramses ook éénzijdig neergezet wordt als brutale leider, zijn liefde voor zijn zoon uitgezonderd, en niet het respect krijgt van een generaal die hij volgens geleerden geweest is; de tegenstelling Hebreeuws goed versus Egyptisch slecht is trouwens eveneexodus_gods_and_kings_ver7ens te makkelijk éénzijdig). belachelijker wordt het met de bekende namen Ben Kingsley, John Turturro en Sigourney Weaver. zij zijn het strooisel van rode peper aan de rand van het bord in een driesterrenrestaurant: totaal nutteloos. onmiskenbaar heeft Ridley Scott filmparels op zijn palmares staan maar buiten de mooie decorbeelden doet hij Peter Jackson met zijn Hobbit trilogie achterna: alle visuele inventieve bedenkingen van indertijd zijn opgeslorpt in een digitale wereld waar men zijn ziel aan verkocht heeft en zo is Exodus: Gods And Kings één saaie, lange, gevoelloze bedoening geworden. na afloop ben je blij dat je de uittocht uit de cinema kunt doen.

1,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s