Charlie Mortdecai


“de kunst is de mooiste van alle leugens.” _ Claude Debussy

mortdecai_ver6naast een kunstdealer, editor voor een science fiction magazine en (wat een lapsus zou zijn) excellent zwaardvechter (vandaar dus die sabelscène in de coulissen van een veilinghuis) was Kyril Bonfiglioli ook de schrijver van de Mortdecai trilogie. in de jaren zeventig kon zijn schrijfstijl geen groot leespubliek vinden maar mettertijd telden zijn drie boeken over een geestige, onbeschofte en laffe kunstdealer wereldwijd meer en meer aanhangers dat het personage en zijn boeken een cult status hebben verworven. het eerste boek uit 1973 Don’t Point That Thing At Me is de basis voor de film van regisseur David Koepp (Stir Of Echoes, Premium Rush) die tien jaar na Secret Windowmortdecai opnieuw samenwerkt met Johnny Depp. wanneer een restauratrice een verloren gewaand Goya schilderij aan het herstellen is, wordt ze vermoord en is het doek spoorloos. MI5, met topman Martland, wordt op de zaak gezet want conform de legende zou niet alleen het ongekende doek doel zijn maar tevens het tijdens de Tweede Wereldoorlog door Hermann Göring genoteerde bankrekeningnummer op de ommezijde welke leid naar gestolen nazi-goud. Martland schakelt de tot over zijn oren in de schulden stekende Mortdecai in. een kunstliefhebber waarvamortdecai_ver4n het laatste deel verwisseld kan worden met oplichter. hij kent voldoende louche figuren in wiens handen het schilderij zou kunnen zijn. in ruil voor een finder’s fee trekt hij de kunstwereld rond om mede door zijn oerdom of laf karakter in hachelijke situaties te komen waarbij hij beroep kan doen op Jock, wanneer die zijn seksuele appetijten niet uitoefent, zijn dienaar en engelbewaarder. op het thuisfront moet Mortdecai ook nog afrekenen met de liefdesescapades van Martland ten aanzien van Johanna, zijn iets meer intelligentere vrouw. het gevoel bij Charlie Mortdecamortdecai_ver3i is dat Koepp de Britse satire en zwarte humor uit de boeken op een originele manier wou brengen. in de regie merk je een kopiepoging van The Grand Budapest Hotel, bizar en innovatief reageren op onnozele situaties al blijft Mortdecai vaak steken in de onnozelheid. het personage Mortdecai is een kruising van een klungelende Inspector Clouseau en een totentrekkende Mr. Bean al blijft Johnny Depp teveel steken in zijn typerolletje en steekt hij vaak de grens over van overacting. de pogingen om grappig te willen zijn (bvb de kokhalsreflex), liggen er zo te vingerdik op. Depp moet Mortdecai spemortdecai_ver5len terwijl bvb een Hugh Laurie de nodige spontaniteit zou gehad hebben. de situaties waarin Mortdecai verzeilt, zijn ingestudeerd en georkestreerd door Koepp en Depp waardoor het momentum van komische timing gedateerd aanvoelt (soms lijkt de camera wel te zeggen, kijk daar vloog weer een mop, heb je ze gezien?). er kan al eens een gniffel af maar evenveel is de humor dwaas en geforceerd evenals de poging om de luxe en schoonheid van kunstkenners en aristocratie (Amerika is een deel van de kolonies) op de korrel te nemen. lichtpunt in de gniffel is Paul Bettany als trouwe luitenant van Mortdecai die mortdecai_ver2het met een juiste gebeten mimiek als een eer voelt zich compleet weg te cijferen. Ewan McGregor en Gwyneth Paltrow kennen dan weer weinig vonken in hun rol die de huwelijkswaarden in het tumult betrekken. twijfelachtig of de excentrieke kunstsjoemelaar met zijn verwaande Sherlock Holmes trekjes ook op het witte doek zijn trilogie gaat kennen: de film flopt grandioos en voorlopig houdt productiehuis Lions Gate het op een televisieserie. de slechtste film van 2015 zoals sommigen nu al beweren is overdreven, Koepp en Depp bedoelen het allemaal goed en hebben hun eigen pleziertjes maar dit steekt niet weg: als slapstickcomedy is Charlie Mortdecai maar slap.

1,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s