Big Eyes


“ik zie nog liever lelijke ogen, dan mooie ogen zonder uitdrukking.” _ Willem Cornelis Capel

big_eyeshet was even slikken wanneer ik bij aanvang zag verschijnen dat het verhaal gebaseerd is op waar gebeurde feiten. niet zozeer omdat ik als kunstignorant Margaret Keane niet kende, wel omdat de regisseur Tim Burton is die je vanzelfsprekend associeert met fantasierijke verhalen en magisch gecreëerde leefwerelden, eigenlijk ver weg van de realiteit. voor Burton zelf was deze biopic waarschijnlijk wel een evidentie aangezien hij grote fan is van het werk van Keane. voor Lisa Marie, die zijn vriendin was in de periode van Ed Wood tot Planet Of The Apes, liet hij trouwens Keane een portret maken. is het nu omdat zijn relatiebig_eyes4 met zijn daaropvolgende muze, Helena Bonham Carter, ook stuk gelopen is, alleszins, Big Eyes mist de creativiteit die we van Burton gewend zijn. in de jaren vijftig is het not done te scheiden van je man, toch vlucht Peggy Doris Hawkins weg van haar eerste man richting San Francisco waar ze haar toevlucht neemt in het schilderwerk dat ze kenmerkt met treurig kijkende meisjes met grote ogen. op een kunstmarkt valt ze voor de charmes van zondagsschilder Walter Keane, ze huwen en ze neemt de naam aan van Margaret Keane. de familienaam die ze vanaf dan ook gebruikt voor haar schilderijen. achter de charme van big_eyes5Walter gaat echter chantage schuil. wanneer hij er in slaagt in eigen naam alle schilderijen van Margaret te verkopen ziet hij een zich openende geldkraan. hij manipuleert Margaret, in ruil voor een stabiele huisvesting en opvoeding van haar dochter, om schilderijen te maken en hij verkoopt ze alsof ze van hem zijn. hij bouwt er een imperium rond dat zelfs de grenzen van kunst overstijgt wanneer hij in massaproductie kopies van schilderijen als zoete broodjes big_eyes3verkoopt. de roem is niet weggelegd voor Margaret en na tien jaar knaagt het misbruik van haar talent. eigenlijk zijn er grote parallellen te leggen met Lovelace (onderdrukking, uitbuiting, toevlucht in religie) en kun je de porno inruilen voor kunst al is de sfeer in Big Eyes veel luchtiger en zelfs theatraal karikaturaal met vooral een mislukte overacting van Christoph Waltz. er gaat geen scène voorbij of hij loopt er in te grijnzen alsof hij een slechterik vertolkt uit ebig_eyes2en Walt Disney cartoon. wanneer hij zijn gecreëerde leugen haast zelf niet meer kan onderscheiden van realiteit, mondt dit uit in een kinderlijk knullige rechtbankklucht. dan is Amy Adams subtieler als een vrouw die gebukt gaat onder een gebrek van erkenning die langzaam verstikt raakt in het manipuleerweb al mis je de diepgang in haar personage. waarom die kinderen met hypnotiserend groteske ogen, wat was de basis daarvan en welk effect had haar geheimlijk nachtmerrieleven op haar werk? in het verlengde wordt er ook niet stil gestaan bij de discussie kunst versus kitsch (zoals haar werk door een New York Times criticus werd big_eyes_ver2omschreven): Walter Keane slaagde er in door zijn gehaaidheid om als één van de eerste schilderijen in massakopies te verkopen: is een schilderij nog kunst als het commercieel wordt uitgebuit? Burton beperkt zich tot een fragmentarische en weinig verrassende opeenvolging van ware gebeurtenissen in het leven van Walter en Margaret Keane. buiten de kleurrijke jaren vijftig look, heeft de regisseur zelfs visueel niets extra’s in petto. Big Eyes voelt aan alsof Burton verblind was door zijn fascinatie voor Keane’s werk waardoor hij zijn eigen fantasie niet kon mengen in de realiteit. Big Eyes mist Burton’s magie en illusie en bekijk je eerder met sad eyes.

1,5/5

Dit bericht werd geplaatst in Film, Trailer en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s