Seven Samurai


filmklassieker 1 – 2016

vanaf de eerste minuut word je al weggeblazen door de innemende drumsoundtrack van Fumio Hayasaki. het is de inleiding op het meesterwerk van Akira Kurosawa die perfect de eer en glorie van de samurai behandeld in een periode waarin hun aanzien tanende is en het zwaard zijn impact durft te verliezen aan muskietgeweren.

seventh_samerai

de film wordt letterlijk in tweeën gedeeld met een pauzemoment waarbij in het eerste deel de schrik van een dorp wordt belicht dat met de aankomende oogst bezoek mag verwachten van rebelse plunderaars. met een schamel rijstinkomen willen ze enkele samurai rekruteren die hen willen verdedigen. één voor één krijgen de zeven helden hun inleiding en leren we hun karakter kennen. in het tweede deel wordt de strategie van het gevecht voorbereid en bereikt de film zijn climax met de bestorming en verdediging van het dorp.

7-samurai4

prachtig is het slotakkoord dat de essentie beeld geeft van een samurai en als een rode draad doorheen het oeuvre gezien kan worden van Kurosawa: het goede van de mens en zijn dienstbaarheid. “This is the nature of war: By protecting others, you save yourselves. If you only think of yourself, you’ll only destroy yourself.” de samurai verdedigt niet zijn leven maar het leven van hen voor wie ze vechten, ook al komen zij daar niet uit als overwinnaar (“In the end we lost this battle to. The victory belongs to the farmers, not to us.”).

7-samurai

is de film de stempel van klassieker waardig? JA, omdat Kurosawa de gecombineerde basis legt van vele filmfundamenten

  • gedetailleerde dossieruitwerking van zijn personages betreffende kledij, eten, historiek, karakter; niet alleen van de zeven samurai maar zo had hij een stamboom gecreëerd van de 100-tal dorpinwoners
    • aanvankelijk ging het verhaal over zes samurai maar Kurosawa wou het publiek zich laten identificeren met de samurai en zo werd een zevende karakter gecreëerd (zo is meteen de banner verklaard)

7-samurai3

    • de zes aanvankelijke samurai zijn gebaseerd op historische samuraifiguren. zo is Kyuzo gebaseerd op de meest legendarische samurai Miyamoto Musashi. aangezien Kikuchiyo geen historische basis had, kon Toshirô Mifune het meest van zijn gedeelte improviseren
      • Mifune was de favoriete acteur van Kurosawa en wordt aanzien als de belangrijkste Japanse acteur ooit. vorig jaar kwam rond zijn werk de documentaire Mifune: The Last Samurai uit

7-samurai2

  • geen films waar een groep van onwaarschijnlijke helden samenkomen in een poging een onmogelijke missie te bewerkstelligen. The Dirty Dozen, Saving Private Ryan, Ocean’s Eleven, noem maar op; ze tappen allemaal uit het vaatje dat Kurosawa voor hen opende

50795_01_kurosawas-classic-seven-samurai-gets-stunning-4k-remaster

  • innovatieve filmtechniek
    • deep focus: zowel wat er gebeurt op de voorgrond als in de achtergrond blijft in focus wat een prachtig spanningsveld oplevert
    • gebruik van de toen zeldzame telelens
    • gebruik van meerdere camera’s om de kijker middenin de actie te plaatsen en het gaf Kurosawa meer vrijheid in post productie
    • dit alles zorgde er wel voor dat Kurosawa ver boven productietijd en -budget ging waardoor de productiemaatschappij bijna failliet ging omdat die tevens tegelijkertijd geld aan het pompen waren in die andere Japanse legende: Gojira oftewel Godzilla

we kunnen nog een tijdje verder gaan over dit Japans meesterwerk maar ik het laat verder over aan echte filmcritici, -historici of -docenten.

7-samurai5

laar u niet afleiden door de lange duurtijd van de film (met 207 minuten was het na de 222 minuten van Gone With The Wind toendertijd (1954) trouwens de tweede langste film ooit) enlaat u onderdompelen in een film die de basis legde van de avonturenfilm in een arthouse invalshoek.

IMDB-ranking = 19

Metascore = 98

 

Dit bericht werd geplaatst in Film en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s