The Great Wall


“de stevigste muren bezwijken door barsten.” _ Confucius

aanvankelijk was Zhang Yimou als filmmaker vangreat_wall_ver6 de vijfde generatie (regisseurs die het oude stramien van de socialistische heroïsche Chinese arbeider doorbraken) gelauwerd om zijn cinematografische films met prijsbeesten als Raise The Red Lantern, Not One Less en The Road Home. voor mezelf werd hij één van mijn lievelingsregisseurs wanneer hij zich richtte op de wuxia trilogie Hero, House Of The Flying Daggers en Curse Of The Golden Flower. het werd nadien een tijdje stil rond hem wat uiteraard te maken had met de voorbereiding op de spectaculaire openings- en slotceremonie van de Olympische zomerspelen. na een aantal kleinere films en het niet tot bij ons doorgebroken The Flowers Of War maakt hij zijn opwachting met de duurste film (135  à 150 miljoen dollar) ooit gemaakt in China: The Great Wall.

thegreatwall-matt-damon-defends-role-in-chinese-monster-film-denies-whitewashing

en die muur is niet die van Geraardsbergen of Hoei. wel die van China waar de twee Westerlingen William (Matt Damon) en Tovar (Pedro Pascal, gekend vanuit Narcos) in hun zoektocht naar het zwarte poeder en op de vlucht voor woestijnrovers aanbelanden. ze mogen dan achter de muur wel het buskruit gevonden hebben en ontsnapt zijn aan een groep van Mongoolse bandieten, ze hebben al snel door dat ze door het gestructureerde leger onder leiding van generaal Shao en commandante Lin Mae niet zomaar vrijgelaten zullen worden. alsof dat niet genoeg is, bevinden de Chinezen zich aan de muur in strijd tegen de Taotei, mythische monsters die sinds de oertijd om de zestig jaar een poging doen om de Chinese vestiging te doordringen en de mensheid willen wijzen op zijn nietige bestaan.

great-wall-taotei

sinds zijn oosterse release krijgt de film kritiek op het feit dat een blanke westerling (Damon dus) het Chinese imperium zou moeten redden, alsof de oosterse krijgers daar zelf niet toe in staat zouden zijn. sinds zijn westerse release krijgt de film kritiek omdat The Great Wall een CGI kopie is van westerse blockbusters, alsof alleen Hollywood die zou mogen maken. wat zou het? inhoudelijk stelt The Great Wall evenveel voor als duizenden godzilla’s die een haiku van Herman Van Rompuy trachten te dicteren, visueel is het een actievolle pracht die je doet hunkeren opdat Yimou niet nog eens een wuxia trilogie wil regisseren. het kleurenpallet, zowel bij de soldaten als in de paleizen, is levendig en de actiestunts zijn een showrunnergevolg van de Olympische Spelen. de monsters zijn één en al CGI maar kunnen gerust naast de dinosaurussen staan van Jurassic Park. van visuele pracht is eveneens Jing Tiang.

jing-tian-the-great-wall-newZhang Yimou heeft duidelijke een uitmuntende vrouwensmaak. in zijn cinefiele periode was Gong Li zijn muze, in zijn wuxia periode was het Zhang Ziyi, ik denk dat nu de periode is aangebroken voor Jing Tian. krachtig pakkende boze blik, ontwapenende glimlach en verleidelijk uitdagende ogen. met de opkomende blockbusters Kong: Skull Island en Pacific Rim: Uprising lijkt voor haar de weg ook open in Hollywood.

The Great Wall is een blockbuster pur sang en alhoewel het Hollywoodse stramien (met oa Tony Gilroy en Edward Zwick als scenaristen) daarvoor klassiek gevolgd wordt, slaagt Yimou er in om de duurste Chinese film voldoende te kruiden. het is luchtig actievertier in een aardige verpakking. en meer moet dat af en toe niet zijn.

3-sterren

Dit bericht werd geplaatst in Film en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s