Ghost In The Shell


“lichaam: het graf waarin de ziel geboren wordt.” _ M. Egorie

ghost_in_the_shellals voorbereiding nam ik er de mangaklassieker bij uit 1995 (en in één adem tevens het vervolg Innocence uit 2004) van de Japanse regisseur Mamoru Oshii. na 22 jaar en de enorme digitale netwerkuitbreiding werd ik helaas niet van mijn sokkel geblazen. nochtans was het één van de weinige mangafilms die ook in het westen kon doorbreken (samen met Akira, Spirited Away en Howl’s Moving Castle al reken ik er voor mezelf oa ook Appleseed, Vexille, Paprika en Steamboy bij). weinig verwachtingen waren er dan ook bij de westerse remake van Rupert Sanders die vijf jaar geleden niet onaardig Snow White And The Huntsman maakte.

maar kijk, van een ontbolstering gesproken. inhoudelijk blijft Sanders redelijk trouw aan het origineel: we volgen Major als eerste van haar soort in section 9, een antiterreurteam van het ministerie van defensie die cybercriminelen uitschakelen. de wereld is immers wat geëvolueerd: de mens kan zich technologisch verbeteren, ik corrigeer: kan zichzelf (lichamelijk dus) technologisch verbeteren. nadeel ghost-in-the-shell-poster-majoris dat hij als mens meer technologischer wordt en enorm gevoelig is aan digitale data zodat ze makkelijker prooi kunnen worden van hackers. mensen zijn bits en bytes waarvan de data gedownload kan worden. bij Major is het net andersom: zij is een cyborg (shell) met een menselijk brein (ghost). onder leiding van de stoïcijnse baas Aramaki moet section 9 op zoek naar meesterhacker Kuze, een zoektocht waarbij Major ook meer over haar zelf leert kennen.

 

echt ruimte voor een uitbouw van de personages is er niet. en als dat gebeurt met Major is dat niet het beste gedeelte van de film en aanstootgevend voor de whitewashing protestgroepen (de kritiek op Hollywood waarbij blanken Aziatische rollen op zich nemen, ik denk spontaan ook aan Matt Damon in The Great Wall) en eigenlijk maar goed ook want een houterig manstappende Scarlett Johansson met enorme armzwaaibewegingen zal bij manga- alsook animeliefhebbers niet als de meest geslaagde transformatie gewaardeerd worden. dit in tegenstelling tot good old ‘Beat’ Takeshi Kitano die in zijn strakke mompelende moedertaal en met oogzenuwtic elke scène wegkaapt. ook Pilou Asbaek staat met zijn buddypersonage Batou veel dichter tegen het origineel al worden zijn gevoelens voor Major hier betuttelend meer op de achtergrond geplaatst.

ghost in the shell1

wat Ghost In The Shell wel meer dan de moeite maakt is het visuele karakter er van. niet alleen omdat de steden je doen terugdenken aan verbluffende metropolissen van Blade Runner of The Fifth Element of de mindere vervallen buurten aan de torenhoge ghettoblokken uit Time and Tide maar vooral omdat de beelden haast levendige impressies zijn van de originele mangafilm. het is alsof het manga-universum tot leven komt. heel veel futuristische scènes lijken dus letterlijk weggeplukt uit de manga. je zou kunnen zeggen dat de geest van de manga behouden werd en je eigen geest wordt heen en weer geslingerd tussen het originele en de remake. op een positief verbazende wijze. waar ik vooraf schrik had van hoe gaat men dit ooit visueel kunnen verfilmen, diende ik met hoge ogen te aanschouwen hoe de prachtige manga actiescènes een krachtige live action bewerking krijgen. bij deze geavanceerde high-tech extravagant technologische wereld hoort een eigenzinnige soundtrack waarin Clint Mansell slaagt al miste ik wel het fantastische openingstheme van Kenji Kawai (één van de meest impressionante intro’s).

ghost in the shell2

het moge waar zijn dat men inhoudelijk het morele dilemma mens-machine-ziel (dat bvb vooral in het meer filosofischere Ghost In The Shell: Innocence aan bod kwam) onbenut laat maar sommige films blinken nu éénmaal en hoofdzakelijk visueel uit. naast 300, Sin City, mag je gerust Ghost In The Shell plaatsen als visueel vertier waar ik enorm van genoten heb.

4-stars

Dit bericht werd geplaatst in Film en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ghost In The Shell

  1. Nostra zegt:

    Heb ‘m nog niet gezien, maar wil deze wel zien in de bioscoop…al is het alleen al voor het visuele aspect.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s